Mijn laatste reisverhaal vanuit Suriname

13 april 2013 - Paramaribo, Suriname

Over 24 uur zitten we alweer in het vliegtuig om terug te vliegen naar Nederland.

Vorige week was mijn laatste stage week. Ik heb een hoop met de kinderen gesport en gespeeld omdat ze vakantie hadden!

Woensdag is Rinaldo mee gegaan naar stage. Alle kinderen waren door de dolle heen , en vooral de jongens omdat er eigelijk nooit een jongen op bezoek komt. Ze wouden gelijk van alles weten over hoe ze hun spieren konden laten groeien etc. etc. Erg schattig om te zien. Rinaldo heeft de jongens toen leren opdrukken en ze gingen het gelijk allemaal oefenen. Daarna zijn we met alle kinderen buiten gaan spelen en is Rinaldo met de jongens gaan voetballen. Natuurlijk veel te warm haha en hij kwam helemaal bezweet terug de speeltuin in. Het was erg schattig want hij ging ze in de rondte zwaaien 1 voor 1 , maar ze dachten dat dat ook wel met ze alle achter elkaar kon. Dus ze gingen allemaal in een rijtje achter elkaar liggen, hoopvol kijkend naar Rinaldo dat ze met ze alle rond werden geslingerd. Toen hij ze vertelde dat dat helemaal niet kon , keken ze allemaal zo terleurgesteld haha.

Vrijdag was mijn laatste stage dag en heb ik mijn sport evenement gegeven voor school. Donderdag was ik iets eerder weggegaan van stage om inkopen te doen voor het evenement. Ik had een trefbal toernooi georganiseerd. De kinderen wisten helemaal niet wat trefbal was, dus dit heb ik ze eerst uitgelegd. We hadden 4 groepen van 4 kinderen gemaakt en elke groep met 1 oudste als coach. De oudste willen helemaal niet sporten dus heb ze daarom zo toch bij het evenement kunnen betrekken. Ze vonden het helemaal leuk om zo'n verantwoordelijkheid te krijgen. Alle teams speelde 1 x tegen elkaar. Het winnende team won een beker, en dat maakte de kinderen natuurlijk helemaal zenuwachtig. Na de laatste ronde hadden er 2 teams gelijk aantal punten dus hebben we nog een grote finale gespeeld. Het was erg warm om zo lang buiten te sporten, maar de kinderen hebben toch door hun enthousiasme actief meegedaan! Aan het einde kregen alle kinderen een diploma, een zakje snoep en een ballon. Het winnende team kreeg de beker en elk team mocht zijn bal houden. Ik was blij dat alles goed verlopen was, aangezien dit nog best lastig is hier in Suriname.

Om 4uur moest ik afscheid nemen. Dit viel me toch best wel zwaar. Het idee dat je die kinderen daar achter laat, met zoon onzekere toekomst... Allemaal dikke knuffels en zei dat als ik nog een keer terug kom naar Suriname ik zeker bij ze langs kom. Het waren echt super lieve, beleefde kinderen en zal ze altijd blijven onthouden!

Zaterdag zijn we gaan kijken bij de wandelmars. Dit is de avond 4daagse van Suriname. Ze lopen 4 dagen ongeveer 13 km per dag. Alleen dit doen ze niet zoals bij ons in nederland, maar ze doen dit dansend, springend, zingend en muziekmakend. Wat een feestelijke loop. Erg grappig om te zien dat de meeste mensen deze loop gewoon op badslippers doen!

Verder hebben we de laatste week niet heel veel bijzonders gedaan. Lekker genoten van het heerlijke weertje en 2 dagen nodig gehad om alle souvenirs bij elkaar te vinden! Wat een gedoe was dit nog..

Vandaag hebben we onze koffers ingepakt en het laatste familie bezoek gedaan en afscheid genomen van iedereen. We gaan straks nog 1 x genieten van de overheerlijke surinaamse bami en de laatste surinaamse drankjes naar binnen gieten.

Morgen om 1uur worden we opgehaald door Rinaldo's nicht die ons naar het vliegveld brengt. Om 6uur vliegen we naar nederland, waarna we zondag om 8uur landden op Nederlandse bodem. Het eerste wat ik dan ga doen is een warme douche nemen, want die heb ik hier toch wel gemist.

Ik heb alvast lekkere zuurkool schotel besteld als avond eten en een pistoletje filet american. Die hollandse pot mis je hier toch wel. Hier bestaat bijna alles uit rijst en pasta soorten. Maandag begint meteen het drukke leventje dan weer.

Ik heb echt een toptijd gehad hier en wil zeker nog een keer terugkomen! Ik ga naar huis met een dubbel gevoel, had toch nog wel even hier willen blijven maar het is ook wel weer lekker om naar huis te gaan en iedereen weer te zien. Ik heb iedereen zeker erg gemist!

Bedankt voor alle lieve berichtjes en we zullen het warme weer meenemen in onze koffer naar Nederland!

Een brassaaa (knuffel) voor de laatste keer vanuit Suriname van mij xxx