Alweer 2 weken in suriname!

17 maart 2013 - Paramaribo, Suriname

Hoi iedereen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb..

Ik ben Maandag bij de apotheek geweest om iets te halen voor de muggen. Ze hebben me iets gegeven voor de muggen, maar het helpt niet echt. Gister heb ik iets anders van de familie van Rinaldo gekregen voor de muggen. Als het goed is moet het heel goed helpen alleen het stinkt heel erg! Het is van iets gemaakt uit de natuur ..

Dinsdag ben ik begonnen met mijn Lessencyclus. Ik moet een lessenreeks geven van 4 lessen waarbij ik de kinderen iets aanleer. Ik heb gekozen voor turnen en ga de kleinste kinderen een handstand en een radslag aanleren. Het ging best wel goed, alleen omdat de kinderen nog zo klein zijn luisteren ze nog niet zo goed. Gelukkig ben ik wel tot me eind doel gekomen van de eerste les en ik ga aankomende dinsdag verder met les 2.

Dinsdag middag had ik geld gekregen van het kindertehuis om luizenshampoo te kopen bij de apotheek. Ze vertelde mij dat ze het nergens konden vinden.. Alle meisjes(25) hebben sowieso in het kindertehuis luizen. Dus ik naar de apotheek, heb ik voor 100 SRD (25euro) en voor 50 SRD van mijn inzameling luizenshampoo gekocht..

In de middag werdt de was gedaan. Alle meisjes gingen de was doen! Best zielig om te zien dat als je 5 jaar bent, al moet helpen met de was te doen. Ik vind echt dat die kindjes buiten horen te spelen en zich nog niet met zulke dingen bezig horen te houden.

Dus ik woensdag naar het kindertehuis met mijn luizenshampoo en het was het plan om die dag alle kinderen te behandelen en te kammen. De baas van het kindertehuis, Mala, kwam er achter dat het helemaal geen luizenshampoo was! het was shampoo voor de waterpokken, of voor open wonden. Maarja, wist ik veel??? De mevrouw in de apotheek had me een heel verhaal uitgelegd van een halfuur dus ik heb verder ook niet meer gekeken wat er op stond. Maar goed dat ze het nog even nacheckte want voor hetzelfde geld hadden we het in hun haren gesmeerd!

In de middag hebben we alsnog de kindjes uitgekamd. Daar liepen we dan, met een plastic zakje over ons hoofd en handschoenen aan! Bijna alle kinderen hadden luizen , echt erg om te zien. Sommige kinderen wel over de 1000! Ze hebben al hun beddengoed in de was gegooid en ze moesten allemaal hun bed schoonmaken. Wel erg lastig, want we wisten dat het niets zou helpen en het is niet echt een leuk karweitje. Ik ben zelf nu echt als de dood dat ik ze zelf krijg, omdat ze zo snel overlopen. Ik doe goed me haren vast en spuit het elke ochtend helemaal onder de haarlak. Me moeder heeft nog snel luizenshampoo meegegeven aan Rinaldo, voor het geval dat!

Woensdag avond ben ik verhuisd naar het appartementje van Rinaldo en mij. Erg mooi & vooral schoon appartement. We hebben het redelijk luxe hier voor in Suriname. We hebben alle faciliteiten hier alleen het warm water niet . Bijna alle huizen hebben dat hier niet. Het was erg wennen de eerste keer en vooral KOUDDD . Gelukkig ben ik er nu een beetje aan gewend en vind ik het toch best lekker om na een warme dag een koude douche te nemen.

Onderaan dit reisverhaal zal ik even me nieuwe adres opschrijven , me skype naam en me Suriname telefoonnummer.

Donderdag kwam dan eindelijk Rinaldo. Ik ging om half 4 met de taxi naar Sanderij , het vliegveld. Het is minstens nog 1,5 uur rijden en aangezien je hier geen snelweg hebt, gaat het allemaal erg traag.

We kwamen om kwartover5 aan op Sanderij, en toen begon het wachten.. Het werd kwartvoor6, kwartover 6 .. Ik kon hem helemaal niet bereiken omdat ze bereik het niet deed. Rond half 7 kreeg ik een telefoontje dat hij tegengehouden was bij de douane. Je moet in het vliegtuig een blaadje invullen wie je bent , wat je komt doen en waar je gaat slapen. Rinaldo wist ze adres niet dus mocht hij niet gelijk doorlopen. De militairen waren niet erg aardig tegen hem , maar gelukkig mocht hij me uiteindelijk bellen en mocht hij doorlopen. Eindelijk om 7uur kwam Rinaldo door de schuifdeuren heen gelopen. Ik was echt blij om hem te zien! Om 9uur kwamen we ongeveer aan in ons appartement, na eerst een andere stagiaire af te hebben gezet. We hebben rustig wat gedronken , koffers uitgepakt en redelijk vroeg gaan slapen want de volgende dag hadden we om 11uur stadstour.

Vrijdag zouden we stadstour krijgen , maar de meneer of mevrouw was er niet. Het bleek dat we dus moesten bellen als we er stonden.. Dat had ik niet helemaal goed meegekregen. We zijn toen zelf de stad gaan verkennen en hebben bij wat winkeltjes gekeken, bij de bank geld gewisseld, naar het postkantoor geweest en heerlijk geluncht op een terras. Een lekkere Nederlandse uitsmijter met ham en kaas. Nadat we hadden gegeten belde Rinaldo zijn neef om te vragen waar we waren en hij kwam naar ons toe. Leuk om hem te ontmoeten en vooral voor Rinaldo leuk om hem eindelijk is eens in het echt te hebben gezien. Hij ging met ons mee naar huis en hebben daar lekker pizza gegeten. S'avonds zijn we teruggegaan naar de stad om wat te gaan drinken bij de waterkant en later nog even gekeken in een van de discotheken.

De taxi's hier zijn echt oplichters! We spraken steeds van te voren een prijs af, maar 2 x werd het gewoon 10 SRD duurder. De volgende keer gaan we dit echt niet meer betalen. We hebben nu van Rinaldo ze familie een taxi gekregen die altijd betrouwbaar is en goedkoop.

Zaterdagochtend kwam de meneer waarvan we dit huis huren met een bezoekje in zijn handen van een nieuw huisdier uit de tuin, een LEGUAAAN !! Gillen , rennen en lachen werd het. Hij vertelde dat deze dieren vaak een bezoekje komen brengen en dat dit pas een kleintje was. We mochten hem vasthouden , alleen dit durfde we allebei niet. Rinaldo heeft hem nog wel aangeraakt. Het voelt een beetje als een slang.

In de middag hebben we een bezoek gebracht aan de familie van Rinaldo. We werden met open armen ontvangen en ze vonden het erg leuk dat we er waren. We hebben verschillende nichten, tantes en neven ontmoet. Ook was zijn oma daar die het ook erg leuk vonden dat we er waren.

Rinaldo ze haren werden gelijk gevlochten en we hebben gezellig zitten praten. Rond 10uur zijn we met zijn nicht , neef en zijn vriendin uit eten gegaan bij blauwgrond.

Later die avond ben ik met Rinaldo naar de stad gegaan om te genieten van een lekkere cocktail bij ’t Vat. We hebben op de menu kaart gezien dat je hier ook lekker Nederlands kunt eten, dus dat gaan we zeker nog een keertje doen.

Vandaag zijn we boodschappen gaan doen bij de Tullip. Dit is een supermarkt waar je heel veel Nederlandse producten kunt kopen. We gingen op de fiets, helemaal bezweet en al . Het is ongeveer 25 minuten fietsen, met ze 2e op 1 fiets maar dat doen we de volgende keer niet meer in deze hitte.

Vanmiddag zijn we met ze nicht meegegaan naar een scholen voetbal wedstrijd en hebben we gekeken bij de oefening van de brass band. Op dit sportcomplex waren ze ook aan het turnen. Ze gebruikte een grote auto band als trampoline om salto’s te maken! Erg leuk om te zien!

Zometeen gaan we lekker nog even uiteten met zijn 2e , aangezien dat hier goedkoper is als zelf eten maken. En morgen gaan we lekker even uitrusten bij het zwembad!

Tot snel allemaal!

Lobi vanuit SU van mij en Rinaldo.

Mijn nieuwe adres is : Lithiumstraat 8 , (geen postcode) in Paramaribo.

Mijn skype naam is : Marjolein.Hagen

Mijn Surinaamse telefoonnummer is : 597-8921290

1. Cindy:
    18 maart 2013
    Hoi Marjolein en Rinaldo, wat leuk om jullie zo te volgen. Leuke foto's en leuke verhalen. Geniet van het mooie weer, hier is het koud en vies. Liefs van ons en we bllijven je volgen. X
  2. Hagen J .G.F.:
    18 maart 2013
    Hallo Mar ,wij vonden het spannend je verhaal hebben gelezen .Leuk dat Rinaldo goed is aangekomen ,en jullie samen een gezellige tyd mogen meemaken. Toteen volgende keer en de groeten van Oma en Opa .
  3. Dieuw:
    19 maart 2013
    lieve mar rinaldo
    Wat een geweldige
    tijd dat rinaldo er ook is en de fam kennis gemaakt heb
    En je kan natuurlijk geen luis meer zien ik krijg al de kriebels al ik het lees laat staan jij .ik kijk uit weer naar je mail .
    dikke zoen Dieuw
  4. Oma en opa hegeman:
    19 maart 2013
    lieve marjolein en rinaldo weer een mooi verhaal leuk dat we je op skype hebben gezien geniet er van groetjes van opa en oma
  5. Nel en Henk:
    21 maart 2013
    Hallo Marjolein,
    Wat fijn voor je dat Rinaldo er nu ook is. Leuk voor hem en jou om zijn familie te ontmoeten. Het is erg leuk om al je belevenissen te volgen. Dat jullie een fijne tijd samen mogen hebben. Groetjes en veel liefs van ons Ome Henk en tante nel.
  6. Marjolein:
    25 maart 2013
    We zijn zeker aan het genieten van het mooie weer! leuk om al die lieve reacties te lezen! tot over 3 weekjes xxxx