Fawaka?

24 maart 2013 - Paramaribo, Suriname

Alles goed daar in Nederland? Hier zijn we nog lekker aan het genieten.

Maandag zijn we lekker naar het zwembad geweest samen met 3 andere meiden. Was erg gezellig en ze hadden de lekkerste smoothies die er maar zijn! We hebben heerlijk gezwommen en gezond. Ik had me goed ingesmeerd maar alsnog verbrand. Heb daarom maar even wat sterkere zonnebrand gekocht.

S'avonds zijn we naar Rinaldo ze oma gegaan om te helpen met wat voorbereidingen voor het binnenland. Eigelijk zouden we daar de volgende dag heen gaan maar werdt s'nachts totaal niet lekker.

Ik had bonkende hoofdpijn en moest steeds naar de wc. Ook had ik steeds heel erg pijn bij het plassen. Kon steeds wel huilen en schreeuwen van de pijn. Blaasontsteking dus.. De volgende ochtend hebben we dus jammer genoeg het binnenland afgebeld en ben ik een heletijd op bed gaan liggen. Aan het einde van de middag zijn we maar even een rondje gaan lopen door de dierentuin, paramaribo zoo.

De dierentuin stelde niet erg veel voor. Voor €2,- konden we naar binnen en zijn we maar even een rondje gaan lopen. Er was een erg schattig aapje die uit rinaldo ze flesje ging drinken! Heel lief om te zien.

Om 6uur moesten we bij het academisch ziekenhuis zijn. Wat een rampenziekehuis. We hebben eerst een uur gewacht waarna er helemaal niks gecontroleerd werd qua urine of wat dan ook en de huisarts heeft alleen antibiotica en vitamine pillen voorgeschreven. S'avonds heb ik me koorts gemeten en bleek dus dat ik 38,9 graden koorts had..

Gelukkig was het de volgende dag in de avond wat afgezakt. We zijn in het winkel centrum wat gaan lopen en winkels gaan kijken. De mode loopt hier echt veel achter! Dingen die wij 2 jaar geleden in de winkels hadden, hebben hun nu pas! Daarom verder ook niks gekocht.

S'avonds heeft rinaldo ze oma voor ons gekookt. We kregen rijst met een soort spinazie en kip. We moesten, zoals voor hun gebruikelijk is, bidden.

Ook hadden ze een sapje voor gemaakt tegen de koorts genaamd ''reddy''. Iets gemaakt van het blad van de katoen boom. Niet erg lekker.. Het smaakte een beetje naar thee zonder smaak.

Vrijdag zijn we op dolfijnen tour gegaan via waterproof Suriname. Om 16:00 vertrokken we vanaf Leonsberg. Het was een erg leuke trip met een leuke aardige gids.  We hebben best veel dolfijnen gezien , alleen het was erg lastig om ze op de foto te zetten. Ze kwamen even boven water en dan gaan ze weer onder. We hebben maar 1 foto kunnen maken waarop er een dolfijn te zien is.

De gids vertelde dat dolfijnen vlees zelfs wordt gegeten hier in Suriname en in andere landen, vooral Japan. Deze dieren worden erg beschermd en ze vertelde dat het vlees niet eens erg lekker is, en zelfs niet goed voor je!

We zijn na 1,5 uur gestopt bij een vissersdorpje/oude plantage. Johan en Margaretha. Een schattig klein dorpje, waar de kinderen met de boot naar school toe gaan ! De mensen zijn erg gastvrij , en kregen allemaal lokale hapjes. Heerlijke bakabana's, loepia's en bara's. Bara is een soort oliebol gemaakt van deeg.

Na een uur zijn we weer terug gevaren naar johans berg en hebben we een klein beetje kunnen genieten van de zons ondergang. Jammer genoeg was er een beetje veel bewolking.

S'avonds zijn we uitgegaan met Rinaldo ze neef en zijn vriendin. Eerst hebben we lekker een cocktail gedronken bij 't Vat en hebben we daar gekeken bij de Salsa. Later zijn we naar een kleine discotheek gegaan om daar lekker te dansen.

Zaterdag hebben we lekker een dagje thuis genomen en zijn we alleen gezellig langs Rinaldo ze familie gegaan. S'avonds lekker kapsalon gegeten bij café Amsterdam. Toevallig spraken we daar met een kinderarts uit Nederland, waar we een heletijd mee hebben gepraat.

Mijn antibiotica kuur is nu afgelopen en me ''blaasontsteking'' is nog steeds niet over. Hij zei dat hij voor 99% zeker weet dat ik last heb van een nierbek ontsteking. Ook omdat ik last heb van me liezen en nog steeds veel pijn heb bij het plassen. Hij heeft me medicijnen aangeraden voor de pijn.

Maandag ga ik opnieuw naar het ziekenhuis toe om me urine te controleren en kijken wat ze er verder tegen gaan doen.

Vandaag zijn we heerlijk naar White Beach gegaan met Rinaldo ze nicht , haar man , een kennis en hun kinderen. Het ws heerlijk weer en hebben zeker genoten. We hadden een hutje gehuurd waar we al het drinken en onze spullen in konden zetten. Ook hebben we daar lekker hangmatten opgehangen waar ik rond 4uur nog lekker een halfuurtje in heb geslapen.

Rinaldo wou heel graag een waterscooter huren en we hadden begrepen dat dat op White beach kon. Tot onze teleurstelling kon dat niet en waren er alleen privé waterscooters. Tamara haar man heeft toen met die mensen gepraat en we mochten ze ook niet van hun huren door de veiligheid en verzekering etc. Wel mochten we een rondje achterop! Echt super leuk. Het ging echt heel hard dus ik ben blij dat ik in het midden zat. Die jongen ging veel bochten enzo maken waardoor we er 1 x zijn afgevallen. We hadden alle 3 de slappe lach waardoor ik bijna niet meer op de scooter kon komen. Het was echt een super leuke ervaring, ondanks dat we niet zelf hebben kunnen varen!

We zijn nu net thuisgekomen en gaan lekker vroeg slapen om morgen weer naar de dokter te gaan.

Jullie horen weer van mij!

Groetjes aan iedereen daar en veel liefs van ons xx

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    he lieverd
    mooi verhaal nog drie weken het gaat best wel snel
    mis je liefs mam
  2. Dieuw:
    HAI Mar
    wat een geweldig verhaal
    Bedankt voor je kaart dat je nog aan mij dacht lief hoor .
    hoop dat je wat op knapt want dat moet je nauw net niet hebben .
    lieve schat veel plezier dikke zoen ook aan rinaldo .
    DIEUWWWWWW
  3. Rosa montes alonso:
    25 maart 2013
    hallo kanjers, hoop dat het nu wat beter gaat met jou Marjolein?. Juliie hebben al van alles weer gedaan . mooi verhaal.
    xxx tot gauw xxx i love youxx
  4. Oma en opa hegeman:
    25 maart 2013
    hoi marjolein weer een prachtig verhaal wat een beleefenis daar hoop dat je wat op knapt er iis ook een meisje uit den oever daar cintia van eekelen ze zoekt daar werk geloof ik groetjes ook aan rinaldo oma en opa
  5. Ans Groot:
    31 maart 2013
    Hallo Marjolein, ben er even goed voor gaan zitten, wat een heerlijke tijd heb je daar zeg !!
    Lijkt mij een ontzettende top stage zo.
    Leuk om ook te lezen dat je met de handstand bent begonnen,
    een leuk gezicht die kruiwagens, omgekeerde handstanden tegen de muur. Zo zie je waar je ook bent een kind blijft met bewegen toch gelijk. Hoop dat je je doel bereik en dat die kids jou zullen onthouden als de juf van de handstand !!
    Wat een beleving moet het voor jou zijn daar, een hele andere wereld! Geniet er met volle teugen van want het is zo weer om!! Ik heb er in ieder geval van genoten om je reisverslag te lezen en je foto's te kijken, en zal zeker nog even je site bezoeken. Heel veel liefs van Koos en mij, en wij mailen.
    Ans
  6. Dieuw:
    31 maart 2013
    hai Mar en rinaldo
    Blijf maar verlopig weg want het is koud en het vriest nog steeds s`nachts Ik denk dat jullie niks merkt van PASEN?
    Blijf schrijfen hoor Mar het kost je natuurlijk wel tijd .
    Gaat het weer met je nu dikke zoen dieuw