de eerste 3 dagen!

6 maart 2013 - Paramaribo, Suriname

Hooi allemaal!

Weer even een berichtje vanaf hier.

Eergisteren hebben we dus introductie gekregen door Suriname. We gingen met de auto rijden door Paramaribo. Tijdens deze rit werden de belangrijkste dingen laten zien zoals de bank, pinautomaat , politiebureau, de markt, leuke cafés en uitgaansgelegenheden. In principe stelde het niet zoveel voor.. We waren binnen 3 kwartier alweer terug in het appartement. Ik heb toen samen met een andere stagiaire van een paar huizen verderop, wat boodschappen gedaan. Verder heb ik s’middags even geskyped met papa en mama , met rosa & trinidad en met Kelly.

S’avonds zijn we gezellig uiteten gegaan met 6 meiden. 1 meisje uit me klas in Nederland , het meisje waarmee in vloog , en 3 buurmeisjes. We waren in de Javaanse buurt (blauwgrond) gaan eten. Het was erg gezellig en lekker. Voor 3,25 had ik een groot bord bami en wat drinken. Een foto van het eten etc. staat tussen mijn foto album.

Maandag hadden ik en Lisette kennismakingsgesprek op mijn Stage samen met mijn stage begeleider. We hebben eerst gesprek gehad met het hoofd van Arya dawakar. Arya dawakar bestaat uit volgens mij 5 scholen , waarvan 4 basisscholen en 1 middelbare school. Ook hebben ze nog een kindertehuis en een Mediatheek.

Wij gaan 4dagen sportlessen verzorgen op 2 van deze scholen en in het kindertehuis. Na 3 verschillende gesprekken , en een rondleiding moesten we van onze stage begeleider een tijdsplanning maken wanneer we waar Wouden. Ze zei tegen ons ik kom jullie rond 12uur weer ophalen. Het was pas half 10 , dus hadden erg veel tijd over. We zijn toen even wat gaan eten in een Warung. Heerlijke bakkabana gegeten met gadogado pinda saus, wat gebakken banaan is. Het koste ons maar 50 cent!

Ondertussen was het al half 12, en wij belde onze stage begeleider of het allemaal ging lukken.. Ze vertelde ons dat het pas half 4 werd omdat het heel erg druk was..

Ik ben toen met Lisette een taxi gaan zoeken en we hebben een taxi naar haar appartementje genomen. S’middags zijn we even gaan kijken bij de winkels bij haar in de buurt. Ik heb toen nog even een extra pet gekocht omdat dat wel lekker is met lesgeven!

Savonds heb ik met de meiden uit me appartement een patatje gegeten met kipnuggets.. Het was alleen niet erg lekker.

Vanmorgen had ik mijn eerste echte stage dag. Ik werd om half 8 opgehaald met de taxi omdat mijn fiets er nog niet was. Toen ik bij Arya dawakar aankwam was Lisette er al. We gingen naar het schoolhoofd om ons aan te melden. Hij vertelde ons dat het normaal is als dat ze gaan gymen het gewoon een soort speeluurtje is.. Hij zei bereidden jullie maar wat voor!

We hadden 3 spellen voorbereid. We gingen even naar de klas voorstellen en toen naar het sportveld toe wat op het zelfde terrein ligt. Alle kinderen praten heel netjes en het is best wel streng hier. Ze zeggen achter elke zin , ja juf/nee juf. Ook zijn ze gekleed in uniform.

Het veld was niet erg groot, en er waren 2 doeltjes gemaakt van 2 houten boomstammetjes. We gingen beginnen met 10 bal en daarna verder met tweelingen voetbal.. Na 3 kwartier waren de kinderen helemaal gesloopt door de warmte en zijn we maar gestopt.

We hadden om kwartover10 tot 1uur pauze. Ik en Lisette zijn even bij de tempel van het kindertehuis gaan kijken. Het is een hele mooie tempel en deze tempel sponsoort ook het kindertehuis! We hebben aan de bewaker gevraagd voor iets wat in de buurt was. Hij wees ons naar een groot sportveld op ongeveer 15 min loopafstand.

Wij zijn daar gaan kijken en het was echt super leuk! Het was een erg groot grasveld, met een tribune en een basketbal veld. Er waren 2 sportleraren sport aan het geven. Erg leuk om te zien. In Suriname doen ze in iedergeval ook aan turnen ! Ze leerde de radslag, de technieken van volleybal en voetbal.

Deze man en vrouw hebben een speciale sport opleiding gedaan wat wij ook in Nederland doen. Erg leuk om te horen hoe het er hier aan toe gaat. Hun vertelde ook dat we een keertje een les bij kunnen wonen op die school waarschijnlijk, dus misschien dat we dat nog gaan doen.

Om 1uur begonnen we in het Kindertehuis. We gingen ons weer melden bij de directrice en konden haar gelijk helpen. Ze hebben de grootste gift ooit gekregen. Donderdag is er een soort feestviering in de tempel omdat de gene die het heeft opgericht dan jarig is. Alle mensen moesten normaal altijd entree betalen maar de mensen moesten nu ongeveer 5 kg aan eten brengen als entree. Alles zat verpakt in tasjes, dus we moesten alles sorteren en tellen. Zie de foto’s. Erg leuk om te zien dat het kindertehuis zoon grote gift heeft gekregen! Ze zijn afhankelijk daarvan en hebben nu voorlopig in ieder geval weer genoeg..

Toen we klaar waren gingen we terug naar het kindertehuis zelf en alle kinderen waren net hun rust uurtje aan het houden. Ze krijgen van 2 tot 3 de tijd om te gaan slapen. Als je niet wilt slapen kan je mee helpen met de was doen.

Tot het einde van de middag hebben we daarna geholpen met huiswerk begeleiding. Ik heb dictee’s overhoord voor de kleinste , toetsen overhoord voor de wat oudere en een meisje geholpen met lezen. Best leuk om te doen! Ook hier weer spreken alle kinderen netjes met 2 woorden en zijn heel streng opgevoed.

Om 5uur mochten ze dan eindelijk vrij spelen. We hebben even met de kinderen buiten gespeeld en toen mocht ik na een lange dag eindelijk naar huis.

Na 3 dagen heb ik nu al 23 muggenbeten. Me moeder heeft verteld dat ik er even azijn voor moet halen dus dat ga ik morgen maar even doen. Het jeukt namelijk echt overal.

Morgen ga ik weer stage lopen in het kindertehuis van half 8 tot half 6 dus het zijn erg lange dagen. Gelukkig ben ik op maandag dan vrij!

Ik zal er binnenkort weer wat opzetten en morgen volgen de foto’s. Tot snel!!

Lobi vanuit SU !

1. Mama:
    goedemorgen schat
    mooi verhaal hoor
    werk ze vandaag spreek je vanavond
    kus mam
  2. Hagen J .G.F.:
    6 maart 2013
    wij hebben je reis verslag en ervaringen gelezen en vonden dat heel erg leuk.Wat heb je het leuk druk.Geniet er maar van tot de volgende ervaringen.Liefs Oma en Opa.
  3. Ruth Kuijpers:
    Hallo Marjolein,
    Wat een geweldige ervaring doe je op. Ik wist niet dat jij zulke lange stukken kan schrijven. Dat je zelfs kinderen helpt met een dictee en lezen. Geniet van de sportlessen, de markten en dat heerlijke eten en nog veel meer. Doe de groeten aan Lisette. Je docente Nederlands.
  4. Dieuw:
    6 maart 2013
    Geweldig verslag Mar ,je komt in een anderen wereld denk ik ? Geniet er van .
    Gr dieuw
  5. Oma en opa hegeman:
    7 maart 2013
    hoi marjolein wat weer een prachtig verslag wat doe je het goed gr oma en opa
  6. Rosa montes alonso:
    8 maart 2013
    hey meissie, het is een hele mooi verslag tot nu aan toe .. zekers maak je iets heel wat anders mee, de kids , het cultuur alles en haahja de warmte . Ben blij te horen dat het goed gaat en dat je het erg leuk vind.. We spreken elkaar wel weer op d eskypeeeeeeeeeeeee xxxxxknuffelsxxxxxx
  7. Ome patrick:
    9 maart 2013
    hoi marjolein ,wat heeft u mooie foto,s en mooie verhalen .
    ik zag dat de mcdonalds er was.
    groetjes bob en sam
  8. Ome patrick:
    9 maart 2013
    he lijntje , wat een mooi verhaal , wat is het dankbaar werk he met die kleine kinderen !! , nou geniet er nog maar ff van want voor je het weet ben je weer thuis.
    gr ome patrick en tante jenny
    bob en sam
  9. Marjolein:
    9 maart 2013
    Dankjulliewel. Ik ben zeker in een andere wereld terecht gekomen en dat was best wel even een cultuurshock! En bob en sam, er is zeker een macdonalds haha die hebben we al gevonden hoor. Heb er alleen nog niet gegeten maar dat komt wel. Het is zeker dankbaar werk met die kleintjes , ze zijn zo schattig! Groetjes Marjolein